пятница, 5 июня 2020 г.


Всеосвіта


Ігрові педагогічні прийоми: як пробудити в учнів інтерес до навчання

Ігрові прийоми, які допоможуть зацікавити учнів новою темою.

Як стимулювати учнів активно працювати на уроці? Як не нудно повторити основний матеріал теми? Як заохотити вчитись з ентузіазмом? Учнів можна мотивувати оцінками або нетрадиційним підходом до організації уроку. І при цьому залишатись в рамках класно-урочної системи.

Як досягнути того, щоб учні були зацікавлені у новій темі? Секретами поділилась Вікторія Харитонова, ігромайстриня, експертка з розвитку дітей за допомогою ігор.

Принципи педагогічної техніки

1. Свободи вибору

Завжди давайте право вибору учням. З однією важливою умовою – діти усвідомлюють відповідальність за свій вибір.

Для того, щоб зрозуміти цей принцип, прочитайте повчальну історію “Вибір без вибору”: 

Головний тренер команди Нотр-Дам Лу Гольц помітив серед гравців молодого талановитого захисника. Проаналізувавши статистику попередніх сезонів, він відзначив, що досить багато м'ячів в нього було перехоплено. Після розмови з тренером захисник жодного разу не опинився на лаві запасних.

Запитайте в учнів: “Як гадаєте, що сказав йому Гольц?”

Рішення тренера:

Ти великий спортсмен. Ти можеш стати великим захисником, якщо наступного року буде не більше 7 перехоплень.

  1. Захисник чітко усвідомив, якої гри очікує тренер.
  2. Що відбудеться, коли очікування тренера не виправдаються.
  3. Чітко окреслений час, коли це станеться.

Встановіть обмеження

Коли хочете, щоб діти зробили правильний вибір, зробіть наступне:

  1. Розкажіть, що ви хочете, щоб вони зробили. Ваші очікування.
  2. Розкажіть, що ви зробите, якщо вони цього не зроблять. Наслідки.
  3. Розкажіть, коли ви це зробите. Чіткий час.

2. Принцип відкритості

Необхідно не лише давати знання, а й показувати їхні межі, зіштовхувати учня з проблемами, рішення яких лежить поза межами предмету, що вивчається.

Приклад: 

Багатьом з дитинства знайома картинка: їжак, що несе на своїх голках яблуко. Куди й навіщо він його несе? На зиму їжакам запаси не потрібні. Всю зиму вони, як і ведмеді, сплять. Зоологи стверджують, що яблука їжаки взагалі не їдять – вони комахоїдні!

Цікаво, що з безлічі яблук їжаки вибирають лише кислі або дички. Навіщо їжакам яблука?

3. Принцип ідеальності

Найкращий ефект при найменших затратах ресурсів. Вирішуючи будь-яку проблему, ми прагнемо до ідеальності.

Фокус: як зробити так, щоб результат був ідеальним? Наприклад, щоб хліб сам себе нарізав?

Необхідно максимально використовувати знання, можливості та інтереси самих учнів з метою підвищення ефективності й зменшення затрат в процесі навчання.

Приклад: 

Як дістати м’яч? З бетонної підлоги стирчить залізна труба метрової довжини з відкритим верхнім кінцем. Аня випадково закинула туди тенісний м'ячик.

Як його дістати?

4. Принцип діяльності

Засвоєння знань, вмінь та навичок через діяльність.

  • Знання – знаряддя, інструмент. Учень повинен навчитись ним користуватись.
  • Продемонструйте на яскравих прикладах як користуватись знаннями.

5. Принцип зворотного зв’язку

Створіть розвинену систему прийомів зворотного зв’язку.

Приклади: 

  • плакати успішності;
  • екрани емоційного стану учня;
  • кружечки ступенів засвоєння інформації;
  • записки вчителю з питаннями;
  • дошки бажань, цілей;

Задача про чарівників

Чарівники Прискорювач і Збирач разом створили казкового героя Міміона. Збирач розібрав героя на частини, а Прискорювач випадково прискорив не обидві ноги, а лише одну. Тепер у Міміона одна нога йде набагато швидше за іншу.

Зобразіть героя, щоб глядач зміг зрозуміти його особливість.

Аналіз малюнків  допоможе зрозуміти ступінь агресивності/приязності дітей.

Прийоми педагогічної техніки

  • «Спіймай помилку»
  • «Фантастична добавка»
  • «Здивуй!»
  • «Відтягнута відгадка»
  • «Пресконференція»

Конструктор уроку

А. Початок уроку

Б. Неповне розкриття теми

В. Пояснення нового матеріалу

Г. Закріплення, тренування, відпрацювання знань

Д. Повторення

Е. Контроль

Є. Домашнє завдання

Ж. Кінець уроку

Приклад уроку: Арктика та Антарктика

А. Початок уроку

  • Діти, як ви думаєте, який звук можна почути в безпосередній близькості від айсберга?
  • Вірно, це шум бульбашок. Айсберг – це частина льодовика, в якому замкнені бульбашки повітря стиснулися під тиском льоду. Коли лід починає танути на поверхні води – бульбашки повітря звільняються при цьому моментально вибухаючи. Звук нагадує шипучі пігулки, які розчиняються у склянці води.

Здогадалися, якою буде тема сьогоднішнього уроку?

Учитель підходить до глобуса.

- Діти, покажіть на глобусі, де живуть пінгвіни? А білі ведмеді? А як називаються ці материки?

- Чому пінгвіни не живуть в Арктиці, як ви вважаєте?

Діти пропонують свої варіанти відповідей.

Б. Неповне розкриття теми

Далі вчитель пояснює і демонструє зображення на екрані.

Прийом «Пресконференція»

- Діти, а тепер уявімо, що до нас в гості приїхали двоє дослідників. Один з них приїхав з Арктики, інший – з Антарктики. Подумайте, які питання ви б хотіли їм задати?

Для початку поговорімо типи питань.

1. Ті, що повторюються (2).

2. Уточнювальні (4).

3. Відкриті (2).

Час обмежений: 5-7 хв.

Запитання, що повторюються:

1. Де і коли можна побачити північне сяйво?

2. Якими океанами омиваються Антарктика та Арктика?

Уточнювальні запитання:

1. Чому в Антарктиці не було корінних жителів, коли її вперше відкрили дослідники?

2. Чому в Антарктиці мешкають тільки пінгвіни?

Відкриті питання:

1. Як можна обернути на користь для людства настільки низькі температури материків?

2. Чи можна створити окрему державу на території Антарктики?

В. Пояснення нового матеріалу

Вчитель обирає ті питання, відповіді на які дасть прямо на уроці.

Г. Закріплення

Прийом «Спіймай помилку»

Навмисне зробити помилку (а може і не одну). Перевіряємо дітей на уважність.

Д. Повторення + Е. Контроль

Діти ставлять запитання один одному і дають на них відповіді.

Є. Домашнє завдання

Складання кросворду. Кожна група отримує завдання скласти свій кросворд на тільки що вивчений матеріал. На наступному уроці групи обмінюються кросвордами і разом їх вирішують.

Обмеження в часі: 5-7 хвилин.

Підсумок. На чому фокус?

  • На зусилля, а не на результат.

Ти так багато працював, старався і тепер навчився так красиво писати, добре читати, гарно малювати тощо.

  • Поділіться вашими відчуттями, коли бачите старання дитини.

Я так раділа, коли вирішувала твій кросворд!

  • Постарайтесь побачити потенціал дитини. Він є у кожній дитині.

Я вірю, в тебе це вийде! Я точно знаю – ти зможеш!

  • Давайте більше конкретики.

У твоєму малюнку тобі найкраще вдалось зображення людей.

Комментариев нет:

Отправить комментарий